Sunday, May 13, 2012

Η Μαγδαληνή ξανασταυρώνεται

 
Το παραπάνω αποτελεί απόσπασμα από την ταινία Celui qui doit mourir (πρωτότυπος τίτλος), He Who Must Die (διεθνής), Ο Χριστός ξανασταυρώνεται (ελληνικός τίτλος) του Jules Dassin (1957) (μοντάζ δικό μου).
Η σκηνή στο σπίτι της Κατερίνας δεν υπάρχει στο βιβλίο Ο Χριστός ξανασταυρώνεται του Νίκου Καζαντζάκη, στο οποίο βασίστηκε το σενάριο της ταινίας. Άρα, η ιδέα του καθρέφτη ανήκει αποκλειστικά στην ιδιοφυία του Dassin. Άλλωστε, δεν είναι ο Καζαντζάκης αυτός που πίνει καφέ στα ίδια καφέ με τον Lacan.
Η συγκεκριμένη σεκάνς φωτίζει μία από τις αιτίες που πιθανά οδηγούν έναν άντρα στο κρεβάτι μιας εκδιδόμενης γυναίκας: για την παρέα, για τον ανταγωνισμό, για να καθαρίσει το κεφάλι του, να εκτονωθεί, να επιβεβαιωθεί, να ξεχάσει τις καθημερινές ήττες της αρρενωπότητας, να θυμηθεί πως στην έμφυλη ιεραρχία της πατριαρχίας όσο χαμηλά κι αν φτάσει κανείς πάντα θα υπάρχει και πιο χαμηλά μια γυναίκα και ακόμα πιο χαμηλά μια γυναίκα που εκδίδεται, επειδή της το επέβαλλαν, για χρήματα, για τη δόση της ή για πλάκα.